Dnes se ponoříme do fascinujícího světa měření tloušťky laku na vozidlech. Proč? Protože je to klíčový způsob, jak zjistit, zda byl náš čtyřkolový kamarád někdy poškozen a opraven.
Proč je měření laku tak důležité?
Když kupujete ojeté vozidlo, je jednou z hlavních obav zjistit, zda auto nebylo v minulosti výrazně poškozeno. Opravy po nehodách mohou být skryté pod dokonale vypadajícím lakem. Právě zde přichází na řadu měření tloušťky laku.
Jak fungují měřiče laku?
Existují různé typy přístrojů – od magnetických, které jsou ideální pro kovové povrchy, až po ultrazvukové, jež mohou měřit na plastových dílech. Tyto přístroje vám ukážou, kolik milimetrů laku (a plniva) pokrývá karoserii.
Co jsou To ‘Normální’ Hodnoty?
Pro nová auta se tloušťka laku pohybuje obvykle mezi 80 až 180 mikrometry. Ale pozor, hodnoty se mohou lišit v závislosti na výrobci a modelu. Pokud narazíte na výrazně odlišné hodnoty, může to být indikace opravy.
Kdy už je lak ‘Podezřelý’?
Hledáme výrazné rozdíly v tloušťce laku na různých částech vozidla. Pokud narazíte na místo, kde je lak výrazně silnější, může to být známka plnění nebo přetírání.
Jak správně měřit?
- Postupujte systematicky: Začněte na jedné straně vozidla a postupně se přesuňte na druhou stranu.
- Měřte na různých místech: Dveře, kapota, střecha, blatníky – všude, kde je to možné.
- Pozor na okolní faktory: Teplota a vlhkost mohou ovlivnit výsledky.
Interpretace výsledků
Nenechte se zmást malými rozdíly – ty mohou být normální. Hledejte výrazné skoky v tloušťce laku. A pokud nejste si jisti, neváhejte požádat o radu odborníka.
Závěr
Měření laku je klíčové pro pochopení historie a stavu ojetého vozidla. S trochou praxe a správným nástrojem můžete odhalit skryté opravy a učinit informovanější rozhodnutí při koupi ojetého auta.